Dersom du har gjort alle tiltak som skal etablere normalt søvnmønster, hva kan du da prøve dersom du har en baby som ikke roer seg på kvelden eller gråter mye om natten? Noen anbefaler kiropraktor eller annen type behandling som osteopati. Det kan være verdt et forsøk. 

Vi anbefaler at du prøver babymassasje teknikker først.  Vi har lagt ut første modul (av 6) på onlinekurset gratis. Den kan du få tilgang på her : https://babymassasjehjemme.no/babymassasje-land-1/

Prøv denne teknikken på bena .Gjør det til en rutine dere har en gang om dagen, gjerne i forbindelse med kveldsstell.

 Babymassasje har vært brukt for å etablere søvnmønster siden Qing dynastiet (1644). Du kan lese mer om historien til babymassasje her: Babymassasje historie

Hva gjør jeg når jeg har prøvd alt?

Flere studier viser at noen faste rutiner ved leggetid har stor effekt på søvnen til babyen. En stor andel babyer får lengre og dypere søvn ved å holde seg til følgende:

  1. Bestem deg for et klokkeslett og begynn forberedelsene for legging. For eksempel et sted mellom kl. 18.30-19.30.
  2. Velg stellerutine som passer i din familie: vask, bad, pysj, annet.
  3. Massere babyen. Babymassasje på forskjellige områder kan virke søvndyssende på babyen.
  4. Legg babyen i sengen, syng en sang, si noe om dagen, fortell at «nå er det natt og du kan sove trygt. Helt til i morgen». Gjenta dette punktet dersom babyen våkner opp.

Søvnmønsteret til en baby

Dersom du har problemer med å få din baby til å sove, så er du ikke alene. De første ukene sover spedbarnet mye, vanligvis opptil 20 timer i døgnet. 

I denne perioden mangler barnet ofte et klart søvnmønster. Dette bedres etterhvert som barnet utvikler seg og blir større. Etterhvert vil skillet mellom dag og natt bli klarere, og barnet vil foretrekke å sove mer om natten.

Det går ofte mange måneder før barnet sover mer enn 5 timer i strekk.  Fra seks måneders alder er det vanlig at barnet sover cirka 11 timer om natten, og tre timer i løpet av dagen. Alle kan være våkne i korte perioder i løpet av natten. Dette er vanlig for voksne mennesker også.

Andre tips til gode søvnrutiner for spedbarn

Her er rutiner du bør prøve 

  • Legg barnet når det er søvnig, men våken
  • Ikke legg barnet i sengen etter at det allerede har sovnet (babyen må få en assosiasjon til å sove når han/hun legges i sengen
  • Følg din baby sitt søvnmønster: er han natteravn, og du morgenfugl-respekter babyens natur
  • Hold rommet mørkt og unngå lys ved amming og bleieskift om natten
  • Ha samme rutiner for kveldstell: bad-sang-massasje-amming.
  • Begrens sovetid på dagen
  • Unngå smokk. Det er ikke farlig med smokk, men babyer våkner ofte når smokken faller ut av munnen.
  • Babyen skal sove i egen seng
  • Ikke ta opp barnet umiddelbart hvis det gråter om natten. Vent å se om babyen roer seg.

Vi tror du som forelder kan hjelpe din baby mye mer enn hvilken som helst behandler.

Det sier vi av erfaring etter 15 år tilsammen i klinisk praksis som kiropraktor, fysioterapeut, massør og babymassasjeinstruktør.

Lykke til!

Living With Children May Mean Less Sleep for Women, but Not for Men

Feb. 26, 2017 — New research backs up what many women already know: They’re sleep deprived. Unlike men, a good night’s sleep for women is affected by having children in the house, according to a … read more

Educating Parents on Healthy Infant Sleep Habits May Help Prevent Obesity

June 29, 2016 — Teaching parents bedtime techniques to encourage healthy sleep habits in their infants may help prevent obesity, according to researchers. Strong links exist between inadequate sleep and childhood … read more

Recharge With Sleep: Pediatric Sleep Recommendations Promoting Optimal Health

June 13, 2016 — For the first time, the American Academy of Sleep Medicine has released official consensus recommendations for the amount of sleep needed to promote optimal health in children and teenagers to avoid … read more